۱۳۹۴ شهریور ۳, سه‌شنبه

شبکه دیدبان معادن افغانستان و اقدامات جدید

برنامه نظارت مردمی از صنایع استخراجی و معادن در دیدبان شفافیت افغانستان اخیرا شبکه ی را زیر عنوان "دیدبان معادن افغانستان" ایجاد نموده است. این شبکه در راستای دیدبانی از معادن افغانستان فعالیت میکند و هدف اصلی آن آوردن اصلاحات در امور معدنکاری در افغانستان است. این شبکه از طریق کمیته های ولایتی که بعدا ایجاد خواهد شد، بشکل فعال و گسترده از معادن افغانستان نظارت نموده همچنان مردم محل را در فعالیت های معدنکاری دخیل نموده تا با استفاده از نیروی نظارتی آنها مشکلات ناشی از معدنکاری را به حد اقل رساند. قابل یادآوریست که این برنامه در رابطه به معادن کشور، نهادهای مدنی، مردم محل و دیگر افراد ذیدخل را ظرفیت سازی نموده و همچنین جهت تامین شفافیت و حسابدهی در سکتور معادن دادخواهی می کند.
هدف از تشکیل این شبکه بلند بردن شفافیت و حسابدهی در عرصه معادن شده و فعالیت آن برای تامین عدالت اجتماعی و حفاظت ایمنی کارگران در بخش معادن کشور کارساز است.  
دیدبان معادن افغانستان جهت بلند نمودن صدای مردم محل از وجود نا بسامانیهای و معضلات موجود در پروسه معدنکاری، زمینه را برای مردم محل مساعد میسازد تا از طریق این شبکه به حق خود و مردم آسیب پذیر اطراف معادن، دسترسی یابند. فعالیت های این شبکه در راستای تجمع نماینده های مردم اطراف معادن، برای جلوگیری از قاچاق و فساد اداری در عرصه معدنکاری کشور و مسایل مرتبط دیگر نظیر دادخواهی و افزایش نفوذ مردم در پروسه نهایتا باعث بلند رفتن شفافیت و کاهش قاچاق مواد معدنی خواهد شد.
دیدبان معادن افغانستان تاکنون توانسته شبکه نامبرده را ایجاد، اساسنامه آن را تهیه و تعین هیئت مدیره شبکه را از طریق انتخابات شفاف، زمینه سازی نماید. علاوه برا این، شبکه همچنان توانسته که رئیس هیئت مدیره شبکه تعین نماید و پلان کاری شش ماه خود را طرح کند.
شبکه دیدبان معادن 27 عضو دارد و دارای سکرتریتی است که فعلا از طرف دیدبان شفافیت افغانستان امور آن به پیش برده میشود. هیئت مدیره دیدبان مطابق اساسنامه شبکه 7 عضو است که از طریق انتخابات شفاف تعین شده اند که نهادهای معتبر و شوراهای محل را نمایندگی می کنند.
اعضای هیئت مدیره دیدبان معادن افغانستان به ترتیب زیر می باشند:سید حیدر هاشمی از AYWCBO ، مجاهد سنگریار از دیدبان شفافیت افغانستان، ذبیع الله وردک از AACN، نور آقا میرزاد از شورای اجتماعی حاجیگک ، احسان الله از L.Y.S.A ، و محمد نذیر مسلمیار از شورای مس عینک.
دیدبان معادن افغانستان که فعلا بر پلان های کاری خود کار می کنند میخواهد که به زودترین فرصت در ولایات افغانستان، مخصوصا ولایاتی که در آن معادن وجود دارد، کمیته های ولایتی ساخته تا بر مسایل مربوط به معدنکاری از نزدیک نظارت نمایند. این کمیته ها از طریق میکانیزم تهیه شده برنامه ها را با سکرتریت هماهنگ خواهد نمود و سکرتریت موضوعات را با پالیسی سازان و مسولین ارشد به بحث گرفته و جهت حل آن برنامه های مشخص دادخواهی را طرح خواهد نمود.  در اولویت برنامه های شبکه، پیشنهادات اصلاحیه در قانون معادن افغانستان قرار دارد که به زودترین فرصت همراه با وزرات محترم معادن و پطرلیم شریک شده و جهت تعدیل در موارد نامبرده با مسولین وزارت معادن مجالس پیگیر برگزار خواهد نمود.

شبکه نامبرده در راستای دفاع از حقوق مردم و جلوگیری از سؤ استفاده از منابع زیر زمینی تلاش های پیوسته و پیگیر انجام داده تا زمینه استفاده شفافِ منابع زیر زمینی افغانستان را فراهم بنماید. چنین حقی متعلق به  تمام مردم است و احقاق آن باعث میشود که پروسه انکشاف پایدار واقع شود.  


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر