۱۳۹۴ مرداد ۳۱, شنبه

پروژه تاپی به فعالیت آغاز نمود


تاپی (ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، هندوستان) پروژه مشترکِ انتقال گاز کشورهای ذکر شده است که از ترکمنستان شروع و از مسیر افغانستان گذشته به پاکستان و هند میرسد. نظریه تطبیق پروژه تاپی بار اول در بین سالهای 1370 الی 1373 بوجود آمد ولی نسبت مشکلات چون عدم  حمايت حکومت طالبان در افغانستان، عملی نشد.
رهبری کنسرسیوم (گروه) پروژه تاپی اخیرا بیست و دومین اجلاس کمیته‌ رهبری این پروژه را به تاریخ 15 اسد 1394 مطابق 6 اگست 2015 میلادی در  شهر عشق آباد کشور ترکمنستان دایرنمود. در این اجلاس وزرای نفت، گاز و پترولیم کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، هند و همچنان هیات بانک توسعه آسیایی که سکرتریت این پروژه را به عهده دارند،‌ اشتراک داشتند. داکترداود شاه صبا، وزیر معادن و پترولیم افغانستان، ریاست هیات افغانی را در این جلسه بر عهده داشت.
هدف از تدویر این اجلاس تعیین رهبر کنسرسیوم برای تطبیق پروژه تاپی به پیشنهاد کشور ترکمنستان بود. در سال 1380 خورشیدی يک قرارداد بين کشورهاى عضو پروژۀ تاپى (ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان) به امضا رسيد؛ تا يک شرکت مشترک موسوم به «تاپى لمیتد» براى عملى نمودن اين پروژۀ بزرگ، با توافق چهار کشور عضو  ايجاد گردد. پروژه تاپی قرار است گاز را از کشور ترکمنستان از طریق خاک افغانستان به بازارهای پاکستان و هندوستان انتقال دهد.[1]
جانب ترکمنستان در مورد رهبری کنسرسیوم توسط شرکت ترکمن گاز و سرمایه گذاری آن کشور برای تسریع تطبیق این پروژه اعلام موقف نمود که مورد حمایت همه‌ کشورهای اشتراک کننده قرار گرفت.
تصمیم جدید هیات رهبری پروژه تاپی باعث میگردد تا مراحل جدید پروسه کاری معرفی گردد. به این منظور تعداد مجالس تخنیکی میان چهار کشور بیشتر خواهند شد تا مرحله ساختمانی پایپ لاین گاز زودتر انجام بیابد. تصمیم‌های این اجلاس که پس از تفاهم مکرر میان سران کشورهای عضو تاپی حاصل شده است، از اقدامات بی نظیر از ابتدای طرح پروژه تا امروز محسوب می‌شود.
اين پايپ لاين بعد از عبور از فاصلۀ 147 کيلومترى در خاک ترکمنستان؛ به ولايات هرات، هلمند و کندهار که 735 کيلومتر فاصله را در بر ميگيرد، به پاکستان تمديد ميشود. در پاکستان از راه ايالت پنجاب به کويته و بعد از طى 800 کيلومتر فاصله در منطقۀ فاضليکاى کشورهندوستان، به پايان ميرسد.
گذر این پایپ لاین مستلزم امنیت در نواحی عبور پایپ لاین در خاک افغانستان است که بر وضعیت امنیتی در این زون تاثیر خواهد  گذاشت. تامین امنیت در کشور باعث تشویق سرمایه گذاری در نواحی ذکر شده و بلاخره زمینه رشد سرمایگذاری را در کشور مساعد میسازد. به اساس گزارشها، با آغاز پروژه تاپى که حدود هشت ميليارد دالر هزينه دارد؛ هزاران زمينۀ کارى براى افغان ها مساعد خواهد شد. ایجاد زمینه کار برای جوانان در افغانستان خود باعث کاهش نا امنی شده و صدها معضل دیگر که در افغانستان در بین جوانان رو به رشد است را کاهش خواهد داد. اعتیاد به مواد مخدر اکثریت جوانان این کشور را که میتوان در امر آبادانی کشور از آنان استفاده کرد، بار شانه های دیگران ساخته و باعث معضلات بزرگ اجتماعی میشوند. گزارشها نشان میدهد که تنها در یک ولایت کشور 110 هزار نفر به مواد مخدر معتاد اند[2]. این امار نشان میدهد که رشد اعتیاد در بین افغانها شدیدا سریع است که امروزه انرا بنام "سونامی اعتیاد" هم یاد میکنند که هزینه بسیار سنگینی را به فرد معتاد، خانواده و دولت تحمیل میکند[3]. گزارشها نشان میدهد که گذشته از عوامل فرهنگی و اجتماعی؛ فقر، بیکاری، کار در مزارع خشخاش و تادیه خشخاش به عنوان دستمزد، مهاجرت به کشور های همسایه عمده ترین عوامل اقتصادی پدیده شوم اعتیاد شناخته شده است. برای حل این معضل، ایجاد زمینه سالم کار برای قشر بیکار این کشور بهترین گزینه از دید اقتصادی است.
بیکاری و فقر باعث معضلات بزرگ اجتماعی شده و فاجعه بزرگ را در کشور بوجود آورده است. گزارشها نشان میدهد که نرخ بیکاری در سال 1393 در افغانستان 40 صد از نیروی فعال کاری است ولی اگر بیکاری مخفی (افرادی که ظاهرا مصروف کار اند و معاش می گیرند ولی بازده شان در اقتصاد خیلی ناچیز، صفر و یا منفی است) را نیز شامل بسازیم، 70 درصد از نیروی کار افغانستان بیکار می باشد[4].
ایجاد زمینه کار از طریق عملی نمودن برنامه های بزرگ که یکی آن هم اغاز و تطبیق پروژه تاپی است میتواند به معضل بیکاری کمک کند. خوش بینی ها برای عملی شدن عملی شدن پروژه تاپی روز به روز بلند رفته و عملی شدن این پروژه دریچه ای جدید روشنی برای کتله بزرگ بیکار این کشور است.اخيراً مقامات افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند؛ طى نشست اخير در شهر عشق آباد، فيصله نمودند که امور پروژۀ تاپى، درسال 1394 خورشيدى آغاز و تا سال 1396 خورشيدى به پايان برسد.   به اساس این گزارش افغانستان، همچنان سالانه در حدود چهار ميليون دالر مفاد نيز از بابت اين پروژه به دست خواهد آورد[5] که میتواند در تغذیه بودجه کشور هم مفید واقع شده میتواند.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر